“Los niños son
naturalmente creativos y tienen ansiedad de aprender”
Deste xeito, Eric Carle, tal e como afirma a Editorial Kalandraka, valora
a infancia na súa totalidade, e probablemente sexa esta concepción a que lle
animou dende moi cedo a crear diversas obras e álbums ilustrados dirixidos a
ese marabilloso mundo. Tamén a súa sensibilidade de cara á arte foi o que
espertou nel o goce por este xénero literario tan próximo aos cativos e
cativas.
Pero … como? Que non sabes a que
figura nos estamos a referir? Pois non perdas de vista este blog e, por
suposto, continúa a ler, sorprenderache!
Ilustración 1.
Algunhas ilustracións feitas por Eric Carle. Extraído de http://www.eric-carle.com/home.html
Quen é Eric Carle?
Comezaremos polo principio, cando
Eric Carle saúda ao mundo aló polo ano 1929 nos Estados Unidos, en Siracusa, a
pesares de ubicarse durante a súa infancia na Alemaña do século XX, sufrindo de
cheo as consecuencias da dura Segunda Guerra Mundial que parecía non ter fin.
Ilustración 2. Eric Carle traballando no seu obradoiro persoal. Extraído de http://revistababar.com/wp/wp-content/uploads/eric_carle.jpg
Sen dúbida, un feito decisivo para o desenvolvemento do
seu futuro tanto persoal coma profesional. Natureza e arte
foron e son os piares fundamentais na súa vida e o fío condutor da súa obra,
herdando dito gusto por parte da súa familia; o seu pai foi, sen dúbida,
influínte na admiración polo eido natural e a súa conseguinte riqueza. A figura
materna, pola súa parte, conseguiu transmitirlle a importancia de cultivarse
artisticamente, valorando este eido como un medio vehicular para o crecemento e
enriquecemento persoal.
Por conseguinte, Carle, contando con
esta gran base educativa no escenario familiar, comezou a establecer vínculos
directos e profesionais co mundo artístico graduándose na prestixiosa Akademie der Bildenden Künste no ano
1950. Dous anos despois, e co coñecemento adquirido no contexto alemá, cumpre o
desexo de voltar ao seu lugar de orixe: a súa terra natal, Nova York. É aquí
cando comeza a traballar como deseñador gráfico no famoso xornal The New York Times, o cal lle permitiu
adquirir a experiencia e competencia suficiente como para enfrontarse ao reto de
asumir o rol de director de arte nunha axencia de publicidade.
Foi nos anos 60, nos cales o mesmo
Carle afirma acadar a súa plenitude profesional como ilustrador de libros infantís,
descubrindo un mundo cheo de emocións, sentimentos e sobre todo, creatividade. Tal
e como indica Carle nunha das entrevistas concedidas á Revista Abalar, "Eu creo firmemente que cada neno é un individuo; cada neno é diferente”, e é por
isto polo que o autor se deixa envolver nas inmensidades da infancia,
considerando a mesma como o momento da vida no que a creatividade e a
imaxinación están a flor de pel, xurdindo a necesidade de que a figura adulta
valore estas capacidades e lles proporcione os recursos precisos para
fomentalas con plenitude.
Ilustración 3. Obra
coa que Eric Carle emerxeu no mundo das obras infantís http://cossioinfantilrecursos.blogspot.com.es/2011/05/eric-carle.html
É polo tanto a partir deste intre,
cando Carle comeza a introducirse no mundo literario cuns claros destinatarios:
os nenos e as nenas. Conxugando así en ditas obras infantís literatura, arte e
natureza, é quen de establecer unha correspondencia coas inquedanzas e
intereses dos pequenos e pequenas. Recoñecidas figuras neoimpresionistas como
Matisse, Picasso ou Klee, así como o movemento da escola Balhaus e do seu
mestre de arte Herr Krauss, foron as grandes influencias que marcaron a súa
traxectoria profesional.
De novo, a esencia da súa figura
paterna, atópase presente en moitas das súas obras, pois tal e como indica
Casal (2014) nun dos artigos da Fundación Cuatrogatos, Carle define ao seu pai
coma “ un home que me levaba a longas andainas polo campo, e os bosques, e me explicaba as marabillas da natureza, falábame das abellas, as formigas, as ras e as aves, e dos pequenos insectos que estaban baixo a cortiza das árbores mortas".
Ante a represión sufrida na Alemaña
nazi, época que tinguiu a súa vida de cor gris, Carle optou por encher de
múltiples e diferenciadas cores as páxinas das súas obras, caracterizándose así
a súa arte por ser moderna, expresionista e tamén abstracta. Respecto ao
ámbito da escrita e da ilustración, sen dúbida, dúas das figuras referenciais
para Carle son Leo Lionni e Ezra Jack Keats.
Ilustración 4.
Carle durante o proceso de creación das súas ilustracións. Extraído de http://www.eric-carle.com/slideshow_collage.html
Carle, de novo, na entrevista que
concede á Revista Abalar por medio de Morlesin (2012), expón que “Sempre,
dende a miña infancia, gocei da sensación do lapis tocando a
superficie do papel, un pincel goteando pintura brillante e alegre, patróns e texturas, formas e cores”. Por conseguinte, Carle elabora as súas ilustracións
mediante a técnica de colaxe impresionista, combinando o papel pintado a man
con pintura acrílica, papeis translúcidos que posteriormente son cortados e
rasgados, e tamén misturados para poder xerar as ilustracións finais; existe
nas mesmas, unha variedade cromática moi característica deste autor.
Obra
Título: O
artista que pintou un cabalo azul
Traductor: Chema
Heras
Ilustrador: Eric
Carle
ISBN:
978-84-8464-781-2
Editorial:
Pontevedra. Kalandraka
Ano de edición :
2012
Ilustración 5. Portada da obra na que nos centraremos.
Esta obra xorde como unha homenaxe ao artista
expresionista Franz Marc, sendo a súa creación, O cabalo azul, unha fonte de inspiración para Carle. O álbum está
enfocado ao alumnado prelector, posto que conta cun texto simple e grandes
ilustracións con gran variedade de cores, así como de animais pintados dunha
forma pouco convencional. Todo isto é algo que axuda a reforzar a imaxinación e
a liberdade creativa, e que evidencia todo o exposto anteriormente. Ademais,
esta obra ten un trasfondo autobiográfico, posto que Carle retrátase como un
artista orgulloso de posuír un estilo propio que o caracteriza e o define.
O argumento principal da obra, como xa se
indicou, é a historia dun neno, un artista, que pinta animais de gran
variedade de cores: “unha vaca amarela”, “un cabalo azul”, “un león verde”,
rompendo así cos estereotipos prefixados na sociedade, algo ao que Carle aspira en todas as súas obras e que
sempre prima como idea secundaria dos seus textos e ilustracións. Así mesmo, non
ten unha estrutura por capítulos, senón que relata como o neno pinta as súas
obras ao longo das páxinas.
Este libro de Carle, ao igual que outros,
tivo un gran alcance no mundo infantil e dos primeiros lectores e lectoras, fomentando a imaxinación e a creatividade dende as primeiras idades. O autor é consciente de que aínda hoxe en día o tema dos estereotipos segue a estar moi
presente, e que resulta moi complexo romper con eles para que predominen as creacións pouco
convencionais, pero grazas ao seu traballo resulta un pouquiño máis doado facerlles
fronte.
Ilustración 6. Fotografía do
museo de Eric Carle. Extraído de http://www.carlemuseum.org/
Algunhas das influencias de Carle noutras das
artes son, por exemplo, a creación dun museo que leva o seu nome, no cal se
recollen algúns dos seus cadros, obras e creacións. A continuación enlazamos un vídeo
presentación do mesmo.
Ilustración 7. Imaxe da campaña
"Todos a ler". Extraído de http://portal.educ.ar/
Así mesmo, as obras deste autor axudan a fomentar a lectura, podendo atopar exemplos como a campaña “Todos a ler”, en Arxentina, fomentada
por a Fundación Pearson e a Fundación Jumpstart. Como se afirma na propia
páxina web: “A través de esta campaña se
propone a padres, maestros y bibliotecarios leer el mismo libro, el mismo día,
en diversas ciudades alrededor del mundo.”
Algunhas das súas obras
son...
As
obras de Eric Carle caracterízanse, de maneira xeral, por unha presenza
abundante e significativa do mundo animal, posto que a maioría dos
protagonistas dos seus álbums ilustrados son animais, tales como eirugas,
grilos, camaleóns, etcétera; exceptuando a súa creación titulada Papá, por
favor, achégame a lúa, na que toma o protagonismo unha nena e máis a lúa que
trata de alcanzar. O colorido é outra variable a ter en conta nas creacións de
Eric Carle, enchendo de cor calquera das súas obras como forma de atraer a
atención dos máis pequenos/as.
Ilustración 8. Portada de Papá, por favor, achégame a lúa. Extraído
de http://image.casadellibro.com/a/l/t1/68/9788484646068.jpg
Asemade,
este autor pretende romper cos estereotipos que existen na sociedade, creando
unha serie de debuxos que rompen con este tipo de prexuízos e ideais que a
maioría das persoas foron adquirindo ao longo da súa vida. Un exemplo do que
estamos a falar é a obra titulada O artista que pintou un cabalo azul,
obra na que nos centraremos ao longo do noso traballo de investigación xa que
se trata dunha das máis representativas do noso ilustrador favorito. Nela,
pódense observar unha gran variedade de tipoloxías da fauna, pero reflectidas
dun xeito moi especial, posto que non posúen as cores típicas asociadas ás
mesmas. En contraposición, apreciamos contos nos que as cores seguen unha liña
máis realista, quizais para que os nenos e nenas poidan ver reflectido o
contacto directo que puideran ter cos animais, en definitiva, retomar dalgún
xeito as súas experiencias coa fauna grazas a estes álbums ilustrados. Outra
das súas obras caracterizada pola ausencia de estereotipos é a titulada Oso
pardo, oso pardo, ¿que ves aí?, pois atopámonos de novo ante un cabalo azul,
entre outros animais con distinta cor.
Ilustración
9. Portada de O artista que pintou un
cabalo azul. Extraído de http://www.kalandraka.com/fileadmin/images/books/covers/cavalo-azul-G_01.jpg
Tanto
en O artista que pintou un cabalo azul, Oso pardo, oso pardo, ¿qué ves
ahí?, De la cabeza a los pies, La araña hacendosa como en A xoaniña
rosmona, o protagonista atópase con infinidade de animais ao longo do seu
camiño, propoñéndolles en ambos casos que realicen accións que non se conceden
ata ao final, mantendo a intriga ata o último momento. A razón é que os nenos e
nenas coñezan e se familiaricen co mundo animal, sentíndose motivados a coñecer
se ao final o/a personaxe principal consegue o seu obxectivo inicial.
Ilustración
10. Portada de A xoaniña rosmona.
Extraído de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhig-X3O_6TWt7W-tiDQ-zaEuoLGEpH9e2rDztthaOTB8SMCNknBrHxQcm725FFo2LjSxDLIO1eBaA-iStfPC3HXX-WkFVEyr6xxRtIF3aW4p9Wo0ixWxxt7aKZA1_homxkzH1k3mJV0bOF/s1600/9788484645580.jpg
Queremos
facer unha mención especial ao conto denominado Don caballito de mar xa que
trata un tema que segue presente na sociedade actual dun xeito totalmente
distinto, e é que o protagonista do conto, un cabaliño de mar, é quen de atoparse cunha
serie de especies acuáticas, todas do sexo masculino, que se encargan de coidar das súas crías. Non resulta, canto menos, cotián, que aconteza deste xeito, pois a miúdo se asocia o papel da muller con este tipo de tarefas do ámbito doméstico, unha tarefa que radica no coidado dos fillos e fillas.
Ilustración
11. Portada de Don caballito de mar.
Extraído de http://editorialkokinos.com/wp-content/uploads/don-caballito-de-mar-mini_l.jpg
Cómpre
mencionar outra característica destacable das obras de Eric Carle: o feito de
que o diálogo resulte repetitivo para que os cativos e cativas poidan anticiparse
ao que vai ocorrer, e así ter a oportunidade de participar de xeito activo na
lectura do conto, sentíndose parte imprescindible tamén de dita narración, tal e como ocorre por
exemplo en A xoaniña rosmona, Unha eiruga moi larpeira, El grillo
silencioso, El camaleón camaleónico ou De los pies a la cabeza.
Ilustración
12.
Portada de El camaleón camaleónico. Extraído de http://editorialkokinos.com/wp-content/uploads/el-camaleon-camaleonico_l.jpg
Ilustración 13. Portada de El grillo silencioso. Extraído de http://editorialkokinos.com/wp-content/uploads/el-grillo-silencioso-grande_l.jpg
Mediante
esta variedade de relatos trabállanse aspectos tan importantes para o
desenvolvemento integral dos nenos e nenas como os valores, dos cales se poden
salientar a importancia dunha boa alimentación no caso da Unha eiruga moi
larpeira, así coma o contacto coa natureza, a xenerosidade, a amizade, a autoestima
e o autoconcepto. Noutros aparecen reflexados algúns dos conceptos propios desta etapa como son os números, as cores, os días
da semana, os nomes dos alimentos ou mesmo as partes do corpo, como ocorre en De los pies a
la cabeza. Os sons emitidos por diferentes animais tamén forman parte desta dinámica, sendo un claro exemplo disto a obra La araña hacendosa...
Outro
dos contidos que capta un protagonismo especial é o tema da reprodución, que se
amosa en dous dos seus contos: Don caballito de mar e a Unha eiruga moi
larpeira, de maneira que ambos reflicten a orixe e nacemento dalgúns destes
animais, contrapoñendo deste xeito os distintos tipos de reprodución.
Ilustración
14. Portada
de Unha eiruga moi larpeira. Extraído de http://www.galiciadigital.com/_images/notas/unha-eiruga-moi-larpeira.jpg
Por
sorte, algunhas das creacións de Eric Carle foron traducidas ao galego, a
través da editorial Kalandraka, polo que, como futuras mestras de Educación Infantil, podemos aproveitar esta ferramenta de traballo para fomentar o uso da
nosa lingua materna.
En definitiva, Carle, por medio das
súas obras pretende satisfacer a curiosidade dos nenos e nenas por saber máis
acerca do mundo que lles rodea, feito que probablemente sexa o causante do seu
éxito profesional neste eido. Ademais, consideramos que este autor, encheu de
luz, cor e entusiasmo as obras infantís, creando así un mundo de máxico fóra de
convencionalismos e estereotipos a este respecto, que parte do fomento da
capacidade creativa e imaxinativa dende a primeira infancia. Deste xeito,
reivindica a liberdade de expresión dos nenos e nenas e a validez de todas as
súas creacións, favorecendo así a integración de natureza e arte para espertar
nos nenos/as a sensibilidade estética polas correntes artísticas, e contribuíndo asemade ao
desenvolvemento pleno, integral e harmonioso das capacidades e personalidades dos infantes.
Referencias
bibliográficas
Carle,
E. (2003). El grillo silencioso. Madrid:
Kókinos
Carle,
E. (2004). El camaleón camaleónico. Madrid:
Kókinos
Carle,
E. (2005). A xoaniña rosmona.
Pontevedra: Kalandraka
Carle,
E. (2005). Don caballito de mar.
Madrid: Kókinos
Carle,
E. (2005). Unha eiruga moi larpeira.
Pontevedra: Kalandraka
Carle,
E. (2006). Papá, por favor, achégame á
Lúa. Pontevedra: Kalandraka
Carle,
E. (2008). De la cabeza a los pies. Madrid:
Kókinos
Carle,
E. (2011). Oso pardo, oso pardo, ¿qué ves
ahí? Madrid: Kókinos
Carle,
E. (2012). O artista que pintou un cabalo
azul. Pontevedra: Kalandraka
Carle,
E. (2013). La araña hacendosa.
Madrid: Kókinos
Casal,
R. (2014). “Eric Carle y la oruga muy hambrienta” . Fundación Cuatrogatos, 11(79).
Morlesin,
R. (2012). “Entrevista a Eric Carle”. Revista
Abalar.
Portal
Educativo del Estado Argentino. (2009). “La campaña Todos a Leer llevó a las
escuelas el cuento más famoso de Eric Carle”.
Páxinas web consultadas
Páxina oficial do artista, onde podemos consultar datos biográficos, anecdóticos, e un sen fin de producións www.eric-carle.com
Fundación que recolle artigos de moi diversas temáticas relacionadas coa lectura, entre os cales podemos atopar varios artigos dedicados á Eric Carle www.cuatrogatos.org
Portal educativo de Arxentina que recolle a nova sobre a campaña "Todos a ler" http://portal.educ.ar/ e http://portal.educ.ar/debates/protagonistas/educacion/la-campana-todos-a-leer-llevo.php
Portal educativo de Arxentina que recolle a nova sobre a campaña "Todos a ler" http://portal.educ.ar/ e http://portal.educ.ar/debates/protagonistas/educacion/la-campana-todos-a-leer-llevo.php
Páxina oficial da Editorial Kalandraka, onde podemos acceder a numerosas obras literarias infantís, entre elas, as de Eric Carle http://www.kalandraka.com/es/colecciones/nombre-coleccion/detalle-libro/ver/o-artista-que-pintou-un-cabalo-azul/ e http://www.kalandraka.com/fileadmin/images/books/dossiers/caballo-azul-C_01.pdf
Páxina oficial do museo dedicado á figura de Eric Carle http://www.carlemuseum.org/
Páxina oficial do museo dedicado á figura de Eric Carle http://www.carlemuseum.org/
No hay comentarios:
Publicar un comentario