Para Galicia, Rosalía de Castro é algo máis ca unha
escritora. Xeración tras xeración, a súa figura é un referente que está por
riba de ideas e xeografías. Para os galegos e galegas ningunha outra figura
literaria, cultural ou política nos une tanto arredor do sentimento de pertenza
a unha terra. Ela xerou innumerables páxinas, imaxes, cancións… (Organización Rosalía de Castro, 2013)
Biografía e bibliografía do autor
Esta gran escritora
naceu en Santiago de Compostela no ano 1834. Filla dunha fidalga e dun crego,
viviu coa súa tía paterna na aldea de Ortoño, Ames. A partir de 1850, comeza a vivir
coa súa nai na súa terra natal onde inicia os seus primeiros estudos e contacta
coas actividades culturais promovidas polo Liceo de la Juventud; é alí
onde coñece a Eduardo Pondal e a Aurelio Aguirre.
En 1856, trasládase a
Madrid e comeza a publicar os seus primeiros libros, como por exemplo, o
poemario ‘La Flor’, que é publicado no xornal La Iberia en 1857. Un ano máis
tarde, casa con Manuel Murguía, co que tivo sete fillos, e nese mesmo ano
publica a súa primeira novela en castelán: “La hija del mar” que é un manifesto
feminista chamado “Lieders”.
Por mor do traballo
do seu home residiron en varias localidades galegas e de fóra desta: Madrid,
Santiago, Lestrobe, A Coruña… Residindo en Madrid, escribe o primeiro poema en
galego, o que glosa o cantar Adiós, ríos; adiós, fontes... e tamén publica por entregas Flavio, ambientada na Terra de
Iria.
En 1863, publica A
mi madre e Cantares gallegos, obra considerada clave no Rexurdimento
literario de Galicia. En 1864, publica o seu único conto en galego, coñecido
baixo un título Contos da miña terra; catro anos máis tarde escribe
grande parte do poemario Follas Novas, mais non é publicado ata 1880.
A segunda edición de Cantares
Gallegos publícase en 1872 e este contén catro poemas máis; é a única
reedición, en vida, dun libro de Rosalía. No ano 1884, un ano antes da súa morte, publica o seu
último libro de poemas, que leva por nome En las orillas del Sar.
Malia que comezou
como novelista en castelán con obras como por exemplo En las orillas del
Sar, Rosalía destacou sobre todo como poeta galega, publicando Cantares
gallegos, onde se recollen glosas de cantares populares; por
outra banda, Follas novas é unha obra de temática intimista e
social.
A publicación Cantares
gallegos, consituíu un feito importante para a literatura galega, dando lugar cen anos máis tarde, ao chamado Día das Letras Galegas. Este libro esta
formado por trinta e seis poemas nos que a voz poética está identificada, na maioría dos
casos, cunha rapaza que desenvolve un cantar popular que aparece ao comezo ou
ao final de cada poema.
Este libro foi
publicado na Habana en 1880, aínda que xa estaba escrito facía anos. No seu
prólogo aclara que vai ser unha obra diferente á anterior xa que se afasta do
ton vitalista daquel para centrarse nun sentimento pesimista da vida, o que non
lle impide mostrar os problemas do pobo.
Contexto social da
escrita
A obra desta recoñecida escritora está enmarcada dentro do Rexurdimento, caracterizado pola reivindicación do galego como lingua literaria, de aí que parte da súa obra fose escrita nesta lingua. Outra das características desta corrente fai referencia á denuncia das condición de vida dos emigrantes da época. Isto podémolo ver, sobre todo, a través deste poema no que a autora comenta cal eran as características máis comúns da sociedade do momento; estas estaban marcada pola fame e como consecuencia, pola emigración. As penurias que pasaban os galegos impedían que tivesen un nivel de vida axeitado, o que producía a súa masiva emigración cara a lugares nos que non sempre eran tratados como se merecían.
Como ben comentamos anteriormente, Rosalía emprega o galego como lingua de Cantares Gallegos pero, se nos fixamos, non emprega un galego normativo, senón que ao longo dos seus versos mestura castelanismos e vulgarismos.
Análise
temático do poema
Este
poema pertence ao libro Cantares Gallegos e nel xera un escenario
totalmente galego, dándolle importancia ao folclore popular, aos seus
protagonistas e mesmo á propia autora cunha voz lírica próxima aos desacougos
íntimos. Neste poemario pódense distinguir diversos temas de índole costumista,
amorosos, de carga social e patriótica e intimistas... sendo a este último ao
que pertence o poema que estamos a traballar, Adiós, ríos; adiós, fontes…
A
dor é o tema principal que aborda Rosalía neste poema, provocada ao ter que
deixar a súa terra, Galicia. Deste xeito, a emigración está moi presente,
podendo dicir, incluso, que este é o motivo polo que afloran os seus
sentimentos de tristura que dan sentido ao poema.
En
relación con isto, fai unha listaxe de todo aquilo que botará en falta, facendo
que isto se convirta nunha reivindicación da fermosura e dos valores das terras
galegas, amosando a morriña que sentirá ao non volver ver estas paisaxes
-últimos versos da primeira estrofa- nin escoitar as campás do pomar -últimos
versos da doceava estrofa-.
"[...]
adiós, vista dos meus ollos,
non
sei cándo nos veremos."
"[...] as campanas do pomar;
para min, ¡ai!, coitadiño,
nunca máis han de tocar."
Entre
algúns dos subtemas que aborda Rosalía nestes versos atópase a labor das
mulleres daquel tempo, sendo a maioría delas labregas. Isto aparece comentado
nas seguintes liñas:
"[...] hortiña que quero tanto,
figueiriñas que prantei."
Tamén
aborda temas de carácter relixioso propios daquela época:
"[...] campaniñas timbradoiras
da igrexiña do lugar."
"Adiós, Virxe da Asunción,
branca como un serafín:
lévovos no corazón;
pedídelle a Dios por min,
miña Virxe da Asunción."
Menciona
incluso a pobreza como a primeira das causas da súa emigración, sendo isto
común para gran parte dos galegos daquela época: "Mais son probe e, mal
pecado,/a miña terra n`é miña [...]". Finalmente, quixeramos mencionar
uns últimos versos que fan referencia á morte como tema de dor e pesar:
"Adiós, adiós, que me vou,
herbiñas do camposanto,
donde meu pai se enterrou,
herbiñas que biquei tanto,[...]"
Actualidade
da temática
A
temática da emigración que neste poema se aborda, continúa a estar presente na
actualidade, posto que, moitas familias e incluso mozos cunha excelente
formación académica, deben de afrontar o duro momento da despedida, de ter que
deixar o "seu lar", a súa familia, en busca dun traballo ou dunha
vida mellor. Esta problemática veu dada dende fai xa varios anos por mor da
crise económica que estamos a vivir, pero anteriormente eramos nós os que
acolliamos a inmigrantes que viña ás nosas terras para fuxir da precariedade
social e laboral que vivían no seu país de orixe.
Debido
a todo isto é polo que podemos concluír que as temáticas reflectidas no poema Adiós,
ríos; adiós, fontes... de Rosalía de Castro continúa a estar vixente e por
desgraza moitas persoas se seguirán identificadas con esta liña poética.
Repercusión e
influencia doutras artes
Este poema foi
musicado por diferentes cantantes e mesmo grupos. Gustaríanos compartir convosco
algúns enlaces por se vos apetece escoitar diferentes versións.
- Versión de Amancio Prada:
- Versión de Lucía Pérez:
- Versión de Pucho Boedo e Los Tamara:
Ademais disto, Adiós,
ríos; adiós, fontes... é un poema que garda moita relación con outros
escritos por Eduardo Pondal e Manuel Curros Enríquez, ambos tamén autores do
Rexurdimento. Pondal no seu poema “Os pinos” (1886) fai referencia a
diferentes aspectos de Galicia –costa verdecente, verdes castros, por exemplo-
ao igual que o fai Rosalía, mostrando ambos o seu compromiso con Galicia, dando
voz á natureza e facéndonos sentir o latexo da nosa terra.
Rosalía de Castro
mostraba nas súas poesías un gran compromiso con Galicia e o seu idioma,
dotándoas dunha visión pesimista do amor e da saudade. Estivo moi presente nela
a marxinación por ser non só muller, senón tamén galega e escritora, aspectos
que pensamos que a levou á reivindicación de sinais de identidade propios da
terra, así como a mostrarse nas súas producións en contra das inxustizas.
Curros Enríquez fai
referencia tamén no seu poema “Aires da miña terra” (1880) ao lugar onde
el naceu, o que nos transmite unha sensación de morriña que nos leva a pensar
neses duros momentos de ter que abandonar o fogar en busca dunha vida mellor,
chegando a un lugar estraño onde un é un descoñecido.
Adiós, ríos; adiós,
fontes... é un poema intimista,
ao igual que o é “Campanas de Bastabales” (1863), onde novamente vemos
expresados trazos, emocións e situacións dunha vida íntima e familiar. Neles
predomina o sentimento da tristeza e a soidade causado por estar lonxe do seu
fogar.
Outro dos poemas con
semellanza na temática é o que leva por nome “Cando chove miudiño” (Cantares
Gallegos, 1863) da mesma autora, onde novamente podemos atopar características
da terra galega, concretamente referencias ao clima: “cando chove miudiño”.
Ademais, son frecuentes as mostras de tristura “Triste vai, que á terra toca
[...]” ou a emigración “Meus abós, ¡ai!, xa morreron,/ os demáis te
abandonaron [...]”.
A morriña tamén enche
os seus versos, nos que podemos ver aspectos que bota de menos:
“Risas,
cantos, armonía,
brandas
músicas, contento,
festas,
dansas, alegría
se
tocóu na triste e fría
[...]”
“Inda
vexo onde xogaba
cas
meniñas que eu quería
[...]”
Finalmente,
destacamos tamén o tema da soidade, tan presente en todos os seus poemas e que
é un sentimento tanto de quen deixa o fogar como da familia que queda:
“Triste
vai cando se abate
vaporosa,
soia e muda,
cando
maina as alas bate
como
un corasón que late
ferido
por pena ruda”.
O poema do que
estamos a falar nesta entrada, lémbranos a unha visita que realizamos fai pouco
ao Museo Provincial de Lugo; nel, vimos numerosos cadros, mais houbo un que
representaba a emigración. O cadro do que estamos a falar titúlase Emigrantes
(1925) e é obra de Julio Prieto Nespereira e móstranos a diferentes persoas
cuns rostros onde é facilmente percibir a súa tristura, a dor de deixar a túa
familia en busca dun traballo ou unha vida digna lonxe deles.
Síntese final
Destacamos que este
poema nos parece moi interesante para traballar co alumnado de Educación
Infantil, pois un tema tan actual como a emigración, provocada pola crise
económica que estamos a vivir, pode ter incidencias na vida diaria do alumnado,
onde quizais algún membro da familia teña que deixar o seu fogar e a aos seus
seres queridos por ir en busca dun traballo. Ademais, é un tema que estivo
tamén moi presente na época dos nosos avós, onde estes momentos de despedida lles causaban sentimentos de dor, tristura...
Xa para concluír, debemos ter moi
presentes os beneficios que supón a poesía para o alumnado, posto que nas aulas adoitamos
centrarnos máis no traballo con diversos contos ou libros narrativos, deixando de lado a poesía. Con ela, pódense traballar os tipos de rima, enriquecer
o vocabulario dos nenos, abordar os sentimentos dándolle cabida na aula para que o alumnado
se poida identificar con algún deles e sexan conscientes de que todos pasamos por
momentos alegres, mais tamén por outros tristes, podendo comprobar o alumnado, que todas as emocións se poden plasmar ao longo dos versos dos poemas, así como noutras producións literarias.
Elaborado por:
- Natalia Sangil Regueiro
- María Veiga Facal
- Eva Mª Veiga Real
- Mª Adelaida Veiga Teixeira
Fontes consultadas
- Organización
Rosalía de Castro: http://rosaliadecastro.org/
- Iglesias, A. et. al. (2008) Lingua e literatura. Vigo: Xerais
No hay comentarios:
Publicar un comentario