domingo, 15 de marzo de 2015

Anthony Browne

Las ilustraciones en los libros aumentan el placer de leer, y es solo a través del placer de leer que nosotros crearemos verdaderos lectores, lectores que amen los libros

Anthony Browne comezou a súa traxectoria no mundo da literatura deseñando postais para nenos e nenas, por este motivo non podíamos comezar esta entrada sen facer unha mención a esta etapa da súa vida. En dita frase pódese observar a clara importancia que lle dá ás ilustracións para fomentar o gusto pola lectura nos máis pequenos e nos que non o son tanto, xa que mediante as súas obras chega a conquistar tamén aos adultos e aos especialistas.

Quén é Anthony Browne? 
Browne naceu en Sheffield, ao norte de Inglaterra, hai 68 anos. Formouse como deseñador gráfico na Facultade de Arte de Leeds.


Ilustración 1: Anthony Browne na presentación dun dos seus álbums ilustrados. Extraído de http://www.bbc.co.uk/news/in-pictures-13011484

Tras a súa bagaxe como deseñador de postais e artista médico, decide redactar e ilustrar a súa primeira obra literaria a cal titula Through the Magic Mirrow (1976).É a partir de aquí cando xa se nota a súa presenza, pois publicou máis de 30 libros, ilustrando incluso algúns clásicos como Hansel y Gretel, poñendo moito énfase nas ilustracións e dándolles un cambio significativo.


 Ilustración 2. Libro co que Anthony Browne comeza a súa bagaxe na literatura infantil. Extraído de http://www.readplus.com.au/blog_detail.php?id=957

Así mesmo é importante sinalar que obtivo numerosos premios, pero quizais o máis importante foi lograr ser o primeiro ilustrador británico en conseguir o Premio Hans Christian Andersen no ano 2000.  O seu gran éxito foi Gorila (1991) co que consegue varios premios importantes entre os que destacan, entre outros, Kate Greenaway Medal e New York Times Illustrated Book.



 Ilustración 3. Álbum ilustrado co que Anthony Browne consigue multitude de premios. Extraído de http://literaturainfantil.about.com/od/Libros-Album/a/Gorila-De-Anthony-Browne.htm

“Su infancia, llena de recuerdos significativos, la vive en el ambiente de un pub que regentaban sus padres, y es allí donde verá por primera vez algunas peleas organizadas en un prado cercado.” “Era una época en la que vivía lleno de terrores, la gente le perseguía, le oía ruidos en el armario... los muebles clásicos y oscuros de su casa eran una amenaza constante.”

Estas verbas sacadas dun informe feito por Roberto Sotelo (1999) chamáronnos moito a  atención, pois pasou a súa infancia nun ambiente nada recomendado para un neno. Viviu unha época chea de medos, de ruído, de angustia...o que se ve reflectido na obra Literatura Infantil (1998).

En canto a súa bibliografía

Nas obras de Anthony Browne convive o humorístico co mundo íntimo dos seus personaxes, combina o realista con elementos surrealistas, animais antropomórficos con seres humanos que se comportan como animais, gorilas con ruda aparencia pero de tenros sentimentos, nenos submisos e medrosos con nenos dominantes e provocador...

Os protagonistas das obras soen ser nenos, animais que se comportan como nenos ou mulleres que pasan inadvertidas, que atravesan situacións como o desamor, a indiferenza, a soidade, os celos, o aburrimento e outros problemas.



 Ilustración 4. O ilustrador Anthony Browne traballando no seu estudo. Extraído de https://mirtasal.wordpress.com/tag/libro-album/

Na súas obras tamén teñen gran importancia os elementos decorativos xa que contribúen a entender o desenvolvemento da narración. Destacar na obra “Un gorila. Un libro para aprender a contar” as imaxes son o elemento principal para entender a historia, xa que a través das mesmas comprendemos as diferenzas e semellanzas que nos podemos encontrar dentro dunha familia, neste caso dos primates.

Browne publicou, como mencionamos anteriormente, ao redor de 40 obras, que atraeron e atraen a un público moi amplo. Os álbums ilustrados máis destacados deste autor son os seguintes: El libro de los cerdos (1991), Gorila (1991), Willy el tímido (1991), Zoológico (1993), Cambios (1993), Willy el soñador (1997), Voces en el parque (1999), En el bosque (2004), ou King Kong (2006).



Ilustración 5. Portada do libro titulado El libro de los Cerdos.Extraído de http://www.fondodeculturaeconomica.com/Librerias/Detalle.aspx?ctit=100002E

  



Ilustración 6. Portada do libro Willy el tímido.Extraído de http://www.plandelectura.cl/comunidad/willy-el-timido

Todos os álbums ilustrados teñen en común que os protagonistas son animais, sobre todo porcos, gorilas e chimpancés, aos que lle atribúe comportamentos e calidades humanas. Ademais, destacar que as cores que utiliza reforzan o seu aspecto estático. Mestura imaxes grandes e pequenas, reais e imaxinarias, en marabillosa harmonía, xogando así con todo o espazo.

Tamén compre destacar que a forma narrativa utilizada por Browne soe ser sinxela, desenvolvendo así, historias lineais nun tempo determinado.

Vamos a afondar nunha das súas obras, neste caso estamos falando de....:

Datos fundamentais
-          Título: Un gorila. Un libro para aprender a contar.
-          Colección: Tras os montes
-          Tradutor: Silvia Pérez Tato, 2012
-          Ilustrador: Anthony Browne, 2011
-          Editorial: Kalandraka
-          ISBN: 978-84-8464-710-2
-          Ano de edición: 2012






Ilustración 7. Portada do libro no que nos centramos principalmente. Extraído de http://www.kalandraka.com/es/colecciones/nombre-coleccion/detalle-libro/ver/un-gorila-un-libro-para-aprender-a-contar/

Análise do contido da obra

Este é un libro destinado a que os nenos e nenas aprendan a contar mediante o coñecemento das distintas especies de monos. Vai pasando por todos os números dende o 1 ao 10 nomeando ao gorila, orangutáns, chimpancés, mandrís, babuínos, xibóns, monos araña, macacos, colobos e lémures.

Finalmente deixa unha porta aberta á reflexión resumida en tres frases:

“ Todos son primates. Todos son unha familia. Todos son a miña familia... E a túa!” (Browne, 2012)

Na dúas últimas páxinas aparece un retrato do autor e un conxunto de persoas de diversas etnias e idades.

Cal é a nosa visión acerca deste álbum ilustrado?

Cremos que o autor emprega a aprendizaxe dos números amosándonos que nunha mesma familia existen diferenzas evidentes entre os seus integrantes e non por iso deben ser excluídos, senón que todos forman parte dese grande ou pequeno grupo. A pesar de ser un libro que trata este tema, o feito de que o faga dende un segundo plano, permite que cada mestre/pai/titor legal o traballe de xeito diverso.

O tema da diversidade cultural é unha realidade presente na nosa sociedade dende hai tempo, acentuándose dun xeito considerable nestes últimos anos. O que fai verlle aos nenos e nenas é que ao igual que os animais son distintos entre si, seguen sendo iso, animais;  e nós os seres humanos igual, malia que teñamos trazos distintos e características diferentes, seguimos pertencendo ao mesmo colectivo, por iso debemos respectarnos tal e como somos. Así pois, debemos comportarnos como unha gran familia para crear unha sociedade mellor, onde a exclusión non teña cabida.





       Ilustración 8. Última imaxe do álbum ilustrado ao que se fai referencia no paragrafo superior. Extraído de http://www.fce.com.ar/boletines/chicos53/novedades.asp

Por outra banda, neste libro podemos observar como o autor humaniza aos primates amosándonos nas súas caras sentimentos diversos ( felicidade, tenrura, ledicia, incerteza, vergoña, curiosidade..). Polo que entendemos que pretende outorgarlles aos primates características propias do ser humano.

Síntese final

Como síntese final, podemos dicir que nun primeiro momento non foi un libro que nos enchera moito o ollo, pero unha vez que comezamos a analizalo e a investigar sobre el, fomos descubrindo que nos abre diversos abanos de traballo e adaptación á aula. Como mencionamos anteriormente, podemos traballar a matemática, diversidade, expresións, sentimentos...e o máis bo é que calquera persoa que o colla vaille dar o significado e uso que el queira, porque cremos que está aberto á libre interpretación.

Con respecto ao seu formato, é adecuado para a educación infantil, xa que ten unhas proporcións que permite traballar con un grupo amplo de nenos e que todos o poidan visualizar sen problema. Ademais está composto por unhas tapas duras o que permite que o libro non rompa facilmente e que os nenos e nenas o poidan manipular. Así mesmo, a pesar de que a historia é moi simple, as ilustracións son moi rechamantes o que permite fixar a atención dos rapaces e incluso dos adultos.

Por todo iso, considerámolo un bo libro para levar as aulas de educación infantil e que de seguro lle sacaríamos moito proveito.


Referencias bibliográficas

Browne, A. (2012). Un Gorila.Un libro para aprender a contar. Pontevedra. Kalandraka.

Browne, A. (2000). Through the Magic Mirror. England. Walker.

Browne, A. (1991). Gorila. España. Fondo de Cultura Económica.

Browne, A. (1991). El libro de los cerdos. España. Fondo de Cultura Económica.

Browne, A. (1991). Willy el tímido. España. Fondo de Cultura Económica.

Browne, A. (1993). Zoológico. España. Fondo de Cultura Económica.

Browne, A. (1993). Cambios. España. Fondo de Cultura Económica.

Browne, A. (1997). Willy el soñador. España. Fondo de Cultura Económica.

Browne, A. (1999). Voces en el parque. España. Fondo de Cultura Económica.

Browne, A. (2004). En el bosque. España. Fondo de Cultura Económica.

Browne, A. (2006). King Kong. España. Fondo de Cultura Económica.

WEBGRAFÍA







No hay comentarios:

Publicar un comentario